FÜGNERFILM

FÜGNERFILM

Obr.19. Elektromobil Elvíra - elektrický malotraktor

Elektromobil Elvíra – elektrický akumulátorový víceúčelový malotraktor.

Elektromobil fungující nepřetržitě od roku 1975 – Elvíra – elektrický malotraktor.

  Teprve v roce 1975 objevil se na chalupě elektrický traktor „ ELVÍRA“. Konstrukce „traktůrku“ je z časopisu „Udělej si sám“, „elektrická výzbroj“ je čistě moje. Elvíra prodělala mnoho změn, původní elektromotor byl z tříkolky a připomínal mi spíš „rotační kamna“ než elektromotor. Nejméně padesátiprocentní ztráty měl na svědomí magnetický obvod stroje, konstruovaný s ohledem na maximální jednoduchost a láci, pak dlouho nic a teprve potom účinnost Obr. 20.

Obr. 20. elektromobil Elvíra - odklopená kapota se sedadlem.
Obr. 20. elektromobil Elvíra – odklopená kapota se sedadlem.

Traktůrek pojmenovala moje manželka a představuje složeninu-EL-jezdí na elektriku-VÍRA – řidič musí mít víru, že někam dojede. Je to ovšem pomluva, ELVÍRA dosud vždy dojela. Nad ELVÍROU, v bývalém chlévě, visí cedule, kterou opatřila v dětských letech moje dcera. Obr. 19.

Když jednou na výletě u Vltavy dcera nalezla jakýsi vyhozený stroj, po umytí se objevilo nádherné dynamo. Bylo to německé vojenské dynamo z druhé světové války 60V 12A. Tento nádherný stroj jsem převinul na sériový motor 48V 15A trvale. Navinul jsem ho nejsilnějším vodičem, jaký se do stroje vešel a získal jsem motor s účinností v širokém rozsahu zatížení přes 85%. Pro tak malý stroj je to účinnost velice slušná.

 

Elvíra dostala v roce 1988 pulzní regulaci elektromotoru a současně rekuperaci. Do té doby se jízda i brzda řídila odporově. Z akumulátorů ELVÍRY ( 4ks 12V 55Ah ) je možno napájet elektrickou řetězovou pilu vlastní výroby ( 48 V 60 A ) pro práci v lese a elektrický vrátek ( naviják ) 48V max20A Obr.22. Vrátek vyvine tah na lanku 100 Kg při 0,3m/s. Používá se hlavně při přibližování dřeva z nepřístupných roklí Obr. 23.

Obr. 29. Elektromobil Elvíra - přestavba rok 2018 - nové akumulátory LiFePO4.
Obr. 29. Elektromobil Elvíra – přestavba rok 2018 – nové akumulátory LiFePO4.

Často dostávám otázku, kolik elektromobil Elvíra na jedno nabití ujede. To je velice obtížné, záleží na terénu, zatížení a snad i na konstelaci hvězd. Zatím je po mnoha letech vyzkoušeno, že na zdejších silnicích, kde není ani kousek roviny, a se zatížením asi 100 kg na přívěsném vozíku ujela 28 km a to ještě nebyly akumulátory vybité. Při stavebních pracích na domku byla Elvíra v provozu denně alespoň 12 hod a byla stále provozuschopná. Samozřejmě každá přestávka v práci byla využita k nabíjení. Při práci v lese jsem prozatím já vždy vyčerpán dřív, než akumulátory.

 (Olověné akumulátory byly vyměněny v roce 2018 za 16 článků Winston LiFePO4 3,2 V, 60 Ah a doplněny o 16 kusů balancerů 1,7 A Obr. 29. pozn. spol.)

Elektrokolo – elektrické kolo 48V

Obr. 24. Elektrokolo - příjezd z nákupu...
Obr. 24. Elektrokolo – příjezd z nákupu…

Pro krátké cesty na nákup ( min 6km do kopce a zpět ) jsem vytvořil elektrické kolo (Obr.24.) Elektrokolo je napájeno z čtyřiceti válcových NiMh článků velikosti R20 ( buřt ) s jmenovitou kapacitou 9Ah. Ani jeden článek tuto kapacitu nemá, ač jsou úplně nové, kapacita se pohybuje od 3,5Ah do 7,5Ah. Jmenovité napětí celé baterie je 48V. Kolo má pulzní regulaci, a rekuperaci. Kolo vyjede bez pomoci i desetiprocentní stoupání, ale pokud se přitom podívám na ampérmetr, vždycky přišlápnu. Na jedno nabití ujede kolo se mnou až 20km. Se zeťem i 25km, zeť je štíhlejší. Sériový trakční elektromotor jsem upravil z rotačního měniče z doby druhé světové války. Stroj má výborný magnetický obvod a dostatek místa pro vinutí. Po rovině ( která zde nikde není ) vyvine kolo rychlost téměř 30 km/hod. To ale hrozí roztržení rotoru odstředivou silou, takže touto rychlostí báječný stroj nepokouším.

Od namontování tachometru, do dnešního dne, ujelo kolo přes 3000 km.

Elektrické kolo i Elvíra se zúčastnily legendární jízdy elektromobilů na Ještěd (Obr.25.)

 Obr. 26. Ing. Kolínek zkouší Elvíru na vrcholu Ještědu.Teprve tam jsem se seznámil s klubem elektromobilů, jehož členem jsem dosud. Na Ještědu se svezl na Elvíře také Ing.Kolínek. Fotografii přikládám Obr.26. Z jízdy elektromobilů existuje videozáznam, jehož část je ve videotéce klubu elektromobilů. Elektromobil Elvíra na Ještědu

 



Fotografie elektromobilu Elvíra – elektrický víceúčelový malotraktor

Obr. 19. Křestní list elektromobilu Elvíra
Obr. 20. elektromobil Elvíra - otevřená kapota se sedadlem.
Obr. 21. Elektrická řetězová pila 48 V
Obr. 22. Elektrický vrátek 48 V
Obr. 23.  elektrický malotraktor Elvíra při práci.
Obr. 24. Elektrokolo - příjezd z nákupu...
Obr. 25. Elektrokolo a slavná jízda na Ještěd, Elvíra za zatáčkou.
Obr. 26. Ing. Kolínek zkouší Elvíru na vrcholu Ještědu.
Obr. 27. Elvíra přiváží palivové dřevo z pily.
Obr. 28. Elektromobil Elvíra a já jedeme na Ještěd.
Obr. 29. Elektromobil Elvíra - přestavba rok 2018 - nové akumulátory LiFePO4.

prezentace >>

[050c]



3. 9. 2018 Elektrické samohyby - historie Příběhy
No Comments
elektromobilyElvírapříběhy

První elektromobily - elektrická tříkolka, elektročlun.

Moji učitelé - ZŠ a SPŠ elektrotechnická Františka Křižíka

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

SPOLUŽÁCI

Archivní unikátní fotografie
Vše co se podařilo schromáždit a publikovat na již zrušených Spolužácích si můžete prohlédnout na MOJI SPOLUŽÁCI
Fügnerfilm - obraz, zvuk a reprodukce.
Fügnerfilm - obraz, zvuk a reprodukce.

Fügnerfilm – obsah

  • Elektrické samohyby (4)
    • Elektrické samohyby – historie (4)
  • Filmová a zvuková technika (3)
  • Malé vodní elektrárny (3)
    • Malé vodní elektrárny – historie (3)
  • Příběhy (65)
    • Příběhy historické (5)
    • Příběhy technické (13)
    • Příběhy vojenské (15)
    • Příběhy z VÚZORT (12)
    • Příběhy ze školních let (16)
    • Příběhy ze života (10)

Nejnovější komentáře

  • Rado: Gramofonové závody a získání SYNA z odpadu.
  • Martin: Gramofonové závody a získání SYNA z odpadu.
  • Milánek: Gramofonové závody a získání SYNA z odpadu.

O webu jednou větou

Od historie po současnost
amatérských filmových a zvukových záznamů, elektromobilů, malých vodních elektráren, elektrocyklů a dalších a dalších převážně technických zajímavostí...

Štítky

elektrocykl (2) elektrokolo (1) elektromobily (4) elektromotory (2) elektrotechnický kroužek (3) Elvíra (1) filmové záznamy (17) Krkonoše (1) Malá vodní elektrárna (3) Moskvič (1) patent (1) Polyekran (1) příběhy (62) SPŠ elektrotechnická Františka Křižíka (1) VÚZORT (14) zvukové záznamy (30) základní vojenská služba (14) školní léta (2)
Používáme WordPress (v češtině). | Design: Neblue vytvořil NEThemes.

Používáme cookies, abychom vám poskytli to nejlepší na našich webových stránkách.

Více informací o tom, které soubory cookie používáme zde v

nastavení.

 

FÜGNERFILM
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.